Ons Gezin

Ons Gezin

vrijdag 23 augustus 2013

Kinderkleding

Belevenissen uit mijn verleden


Augustus 1998

Nieuwschierig open ik één van de twee dozen die voor mij op de tafel staan.
Bovenop ligt een schattig blauw babytruitje van een van mijn jongens. Mijn gedachten dwalen af naar tien, twaalf jaar geleden . Jeetje kan me nu bijna niet meer voorstellen dat mijn grote boy’s ook eens zo klein waren dat ze dit toen pasten. Het ene schattige pakje na het andere glijd door mijn handen. Langzaam voel ik mezelf wegdrijven op een grote roze wolk……………….. Over vijf maandjes verwachten we weer zo’n klein babytje  Luiertruitjes en navelbandjes, van alles zit er in de doos. Ook kleertjes van de buurkindjes van toen.
“Vriendin buurvrouw” heeft de spullen mee genomen zodat ik kan kijken of er nog iets bijzit wat ik kan gebruiken voor onze nieuwe spruit. Haar kinderen kwamen een aantal jaren na de mijne en veel van de te kleine kleding van mijn jongens heb ik jarenlang aan haar gegeven. Ik vind het fijn als ik iemand blij kan maken met goede, nette kleding die de jongens niet meer pasten. Kinderen  is toch een flinke kostenpost.  

Ondertussen drinken we een bakkie koffie en babbelen wat over onze kids die steeds groter worden en zich snel ontwikkelen.
Na een half uurtje vraagt ze of ik al weet wat ik wil  uit de doos. Ze wil er namelijk zo weer vandoor, want de tweedehands winkel  waar ze altijd de kleding  verkoopt  sluit om 12.00 uur. Ik zoek uit wat ik leuk en mooi vindt en leg dat op een stapeltje. Ze laat elk kledingstuk door haar handen gaan en zegt dan, dat is dan totaal 25 Gulden.........................
Ik doe mijn mond open, maar er komt geen tekst uit. Duuuuuuuuuh heb ik dat nou wel goed gehoord. Ik kijk haar verward aan, maar ze kijkt  onverschrokken terug. Mijn eigen kleding terugkopen………… Je denkt toch niet dat ik van mijn lotje getikt ben.
Zwijgend neem ik het stapeltje van haar over. Ik kijk haar recht in de ogen en zeg, fijn dat ik mijn kleertjes weer van je terug krijg. Beledigd loopt ze met de twee halflege dozen naar de deur. In het voorbijgaan gris ik nog de gele babyzwemband  van zoonlief van boven uit de tweede doos.

Groetjes Anita






Geen opmerkingen: